De front squat geanalyseerd

/ april 19, 2017/ Blog artikelen, Trainingsleer, Video's en Filmpjes/ 0 comments

De front squat goed aanleren

Eerder legden we op deze blog uit hoe je een perfecte air squat kan aanleren. In dit artikel gaan we verder met de barbell front squat.

Tijdens de front squat moet de romp (core) meer stabiliseren en corrigeren. Het gewicht rust namelijk op het dakje van je schouders en dit kan alleen als je romp rechtop blijft tijdens de beweging (zie roze lijn in afbeelding, deze loopt gelijk aan de roze lijn van het scheenbeen).

Om te weten of je voldoende rechtop naar beneden beweegt, dien je de ellebogen goed hoog te houden zoals in het filmpje (zie paarse lijn in afbeelding). Voldoende flexibiliteit in het schoudergewricht en polsen maakt de front squat comfortabeler.

De basis van de air squat en front squat is identiek, maar bij de laatste komen er ook gewichten aan te pas. Dat vraagt toch wat extra aandacht.

Startpunt van de beweging:

  • voeten op schouderbreedte
  • gestrekte benen
  • barbell rust op de schouders, handen ondersteunen net naast de schouders
  • ellebogen zijn hoog, bovenarmen zijn parallel aan de grond (hoek van 90°)

De uitvoering loopt gelijk met de air squat:

  • lichaamsgewicht op de hielen
  • natuurlijke holle rug behouden
  • borst omhoog
  • ellebogen blijven hoog met de armen parallel aan de grond
  • billen bewegen naar achter en beneden
  • de heup is 5 cm lager dan de bovenkant van de knieschijf
  • beweeg de heup opnieuw naar volledige extensie
  • de positie van het hoofd is neutraal, in het verlengde van de romp

Moeilijkheden van de front squat

De front squat brengt een aantal moeilijkheden met zich mee. Wie de squat voor het eerst probeert, kan de positie van de polsen nogal pijnlijk vinden. Train daarom ook specifiek je polsen. Oefeningen met handenstand kunnen hierbij helpen.

Het kan ook zijn dat de barbell tijdens de oefening geen contact maakt met het lichaam. Zorg er dan voor dat de ellebogen hoog blijven. Laat de barbell rusten op de vingers in plaats van de handpalm.

Meer weten over de squat techniek?

Wil je meer weten over het correct uitvoeren van de front squat en welke spieren kunnen compenseren tijdens de beweging? Bekijk dan het artikel over de air squat.

Zo, dat is de theorie: nu de praktijk. Succes!

© On Your Marks

Lieke D'hondt

About Lieke D'hondt

Ik ben Lieke D’hondt, Vlaams, sportief en gek op taal. Op professioneel vlak kruipt al mijn tijd in On Your Marks. Dit bedrijfje richtte ik in 2016 op om sportieve bedrijven en organisaties meer online zichtbaarheid te bezorgen.

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>
*
*