0622240410
info@bodyempowerment.nl
Ma t/m zat van 10.00 tot 17.00

Energiebehoefte berekenen

Energiebehoefte berekenenDe hoeveelheid energie in een voedingsmiddel hangt af van de hoeveelheid vetten, koolhydraten, eiwitten en alcohol.

  • 1 gram vet levert 9 kcal
  • 1 gram koolhydraten levert 4 kcal
  • 1 gram eiwit levert 4 kcal
  • 1 gram alcohol levert 7 kcal

Water, vitamines en mineralen leveren geen calorieën, vezels heel weinig.
Voor het gewicht maakt het geen verschil welke voedingsstoffen de calorieën leveren: elke calorie telt. Wel heeft iedere voedingsstof een eigen invloed op het mechanisme van honger en verzadiging en behandelt het lichaam ze verschillend.

Zo geeft vet niet zo snel een verzadigd gevoel, maar verzadigt het wel voor lange tijd. Verder gebruikt het lichaam in eerste instantie koolhydraten als energiebron. Alcohol wordt zo snel mogelijk verbrand. Voedingsvezels leveren geen energie (calorieën), maar zorgen wel voor een verzadigd gevoel.



Energiebalans

Voor een gezond gewicht en het houden daarvan, moet er een evenwicht zijn in de hoeveelheid energie die de voeding levert en de hoeveelheid energie die het lichaam verbruikt. Dat heet energiebalans.

Wordt er te veel gegeten en/of te weinig bewogen, dan ontstaat een teveel aan energie. Dit wordt opgeslagen als lichaamsvet, waardoor het gewicht stijgt. Is er te weinig energie beschikbaar uit eten, dan zal het lichaam energie vrijmaken uit lichaamsvet, waardoor het gewicht afneemt.

Onder normale omstandigheden schommelt de energiebalans van maaltijd naar maaltijd, van dag tot dag en van week naar week. De hoeveelheid energie die per dag wordt ingenomen, verschilt sterk tussen mensen, maar ook bij één en dezelfde persoon.

Een constant lichaamsgewicht betekent dat iemand over langere perioden, langer dan een week, evenveel energie opneemt als zijn lichaam nodig heeft.

Gewichtstoename betekent dat iemands energie-inname op lange termijn hoger is dan het energieverbruik. Zo leidt bij vrouwen een overschot van gemiddeld 20 kcal per dag (de hoeveelheid energie in een klontje suiker) ertoe dat ze na een jaar een kilo zwaarder zijn.



Energiebehoefte

Hoeveel energie iemand verbruikt, is afhankelijk van geslacht, lengte, leeftijd, gewicht, hoeveel hij of zij beweegt en de zwaarte van de inspanning. Met deze gegevens kan de individuele energiebehoefte worden berekend.

Een indicatie van de energiebehoefte naar geslacht, leeftijd en levensstijl staat in een tabel op de pagina ” Behoud een gezond gewicht”.

In het algemeen geldt dat mannen bij dezelfde hoeveelheid inspanning meer energie verbruiken dan vrouwen. Dat komt doordat ze verhoudingsgewijs meer spierweefsel hebben en het energieverbruik daarvan is relatief hoog.

De energiebehoefte van mannen tussen de 30 en 50 jaar met een zittend beroep en weinig beweging in de vrije tijd ligt rond de 2500 kilocalorieën per dag. Vrouwen van die leeftijd met dezelfde inactieve leefstijl kunnen met gemiddeld 2000 kilocalorieën toe. Met het ouder worden, neemt de energiebehoefte af.

De energiebehoefte is groter bij mensen die veel bewegen. Jongeren in de groei, zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven hebben ook extra energie nodig. Ook bij sommige ziektes, bijvoorbeeld bij koorts en na operaties is sprake van een verhoogde energiebehoefte.

Als het lichaam ongeveer dezelfde hoeveelheid energie binnenkrijgt als het nodig heeft, zal het de energie uit het eten van die dag gebruiken. Of de energie meteen wordt gebruikt of later, bijvoorbeeld ’s nachts, hangt af van de energiebehoefte op dat moment.

Is er direct energie nodig, dan gaat de energie uit de koolhydraten meteen naar de organen die energie nodig hebben. Daarna volgt de energie uit de vetten. Als er voldoende energie uit koolhydraten beschikbaar is, slaat het lichaam in eerste instantie vet uit de voeding op in het vetweefsel. Ook kan het lichaam een kleine voorraad koolhydraten aanleggen in de vorm van glycogeen in lever en spieren. De opgeslagen energie wordt gebruikt zodra er weer energie nodig is.

Bron: voedingscentrum



Energiebehoefte berekenen

Eten en drinken leveren energie die het lichaam nodig heeft om te kunnen functioneren. Door intensief sporten neemt de vraag naar voedingsstoffen toe en dit is cruciaal bij het ontwikkelen van spiermassa of bij het afslanken/droog-trainen. Door de juiste berekening kan het lichaam optimaal presteren tijdens de trainingen en herstellen tijdens de rust (slapen). Volg de instructies in het download bestand om je persoonlijke energiebehoefte te berekenen.

Bereken je persoonlijke energiebehoefte

 

[fblike url=”https://www.facebook.com/bodyempowerment.nl” style=”standard” showfaces=”false” width=”450″ verb=”like” font=”arial” locale=”nl_NL”] [fbshare url=”https://www.bodyempowerment.nl/energiebehoefte-berekenen/” type=”button” width=”100″] Tags: , , ,

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op