Site Overlay

Koolhydraten zijn onmisbaar

Koolhydraten zijn onmisbare bestanddelen in een goede voeding. Koolhydraten zijn samen met vetten de belangrijkste leveranciers van energie. Koolhydraten zorgen voor de energie die het lichaam nodig heeft om te kunnen functioneren. Koolhydraten in de vorm van glucose zijn direct beschikbaar als brandstof voor het lichaam, met name de rode bloedlichaampjes en de hersen- en zenuwcellen. Deze kunnen alleen maar glucose als energiebron gebruiken.

‘Koolhydraten zijn slecht en maken je dik’. Een angst die wordt gecreëerd door de vele slechte berichtgevingen in de media.

Koolhydraten worden niet direct opgeslagen als vet

Glucose die niet direct voor energielevering nodig is, wordt in de spiercellen en  in de lever opgeslagen als glycogeen voor later gebruik. Glucose en Glycogeen zijn onderling uitwisselbaar. Als er een overmaat aan koolhydraten wordt gegeten en de lever en de spieren verzadigd zijn met glycogeen, dan wordt het restant door het lichaam omgezet in vet en als vetweefsel opgeslagen. Je wordt dik…

De gouden tip: Je wordt dus dik van te veel eten!

Wanneer eet je te veel?

Eten en drinken levert energie die het lichaam nodig heeft om te kunnen functioneren.

De energiebehoefte van mannen tussen de 30 en 50 jaar met een zittend beroep en weinig beweging in de vrije tijd ligt rond de 2500 kilocalorieën per dag. Vrouwen van die leeftijd met dezelfde inactieve leefstijl hebben gemiddeld 2000 kilocalorieën nodig.

Waarom zijn koolhydraten goed?

Te weinig glucose in het bloed is vooral nadelig voor de hersenen (hersencellen), de hersencellen zijn voor hun energievoorziening geheel afhankelijk van glucose (koolhydraten). Hersencellen zijn niet in staat om vetzuren als energiebron te gebruiken.

Bij een te lage bloedsuikerspiegel (koolhydraten in het bloed) is er niet voldoende glucose in het bloed om de hersenen te voorzien van hun energiebehoefte. Een verminderd concentratievermogen en duizeligheid kunnen het gevolg zijn.

Een te lage bloedsuiker (glucose) kan klachten geven zoals:

  • honger
  • zweten
  • hartkloppingen
  • gapen
  • duizeligheid
  • verwardheid
  • beven
  • rusteloosheid
  • tintelingen in handen, voeten of lippen
  • wazig of dubbelzien
  • hoofdpijn
  • een wisselend humeur



Te veel eiwitten gebruiken heeft geen zin

Te veel eiwitten gebruiken heeft geen zin. De nieren hebben de taak om eiwitten (ureum*) uit het bloed te filteren en via de urine uit te scheiden. Hoe meer eiwitten het lichaam moeten verlaten, hoe zwaarder de nieren worden belast.

* Ureum is een afvalproduct bij de eiwitstofwisseling in de lever.

Weetje: Het lichaam heeft per dag gemiddeld 60-70 gram koolhydraten nodig uit voeding. Enzymen die betrokken zijn bij de spijsvertering bestaan voornamelijk uit eiwitten. De helft van ons lichaamseiwit uit bijvoorbeeld enzymen, worden afgebroken tot aminozuren en worden gebruikt als bouwstof. Op deze manier komen er gemiddeld 90 gram eiwitten vrij per dag. Het lichaam kan dus beschikken over 150-160 gram eiwitten per dag.

Conclusie

Kortom: het lichaam kan niet zonder koolhydraten en daarom is een eiwitrijk dieet om af te vallen niet verstandig. Blijf normaal eten, maar let op je totale energie-inname. Wil je weten of je voldoende- en niet teveel eet, bereken dan je persoonlijke energiebehoefte.

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op
Copyright © 2019 . All Rights Reserved. | Intuitive by Catch Themes