Testosteron

Testosteron

Testosteron is een geslachtshormoon. Het woord testosteron is een samenstelling van testis (Latijn voor teelbal) en steroïde. Testosteron wordt geproduceerd in de testikels van de man en in kleine hoeveelheden in de eierstokken en de bijnieren van de vrouw. Mannen produceren 10 keer meer testosteron dan vrouwen. Het zorgt voor grotere botten en vergroting van de spiermassa. Als gevolg daarvan zijn mannelijke tieners groter en gespierder dan vrouwelijke tieners. Mannen hebben 42,9% spiermassa in hun bovenlichaam en vrouwen 39,7%. Bij zowel de mannen als de vrouwen speelt testosteron een belangrijke rol in de groei en herstel van weefsels. Het anabole effect van testosteron bij krachttraining is daardoor populair bij bodybuilders en andere takken van sport.

Functie van testosteron:

  • Stimuleert spieropbouw.
  • Stimuleert groei en herstel van weefsels.
  • Stimuleert de vetafbraak en bestrijdt cellulitis.
  • Geeft kracht bij stress.
  • Vergroot libido.
  • Verbetert energieniveau en humeur.

Tips om je testosteron op te krikken

Tip 1 – Doe vaker aan seks.

Tip 2 – Slaap goed! Zo rond 5 uur ’s ochtends, is de testosteronspiegel het hoogst.

Tip 3 – Eet niet te veel drop. Drop onderdrukt bij mannen ook het testosteron.

Tip 4 – Doe rustig aan met alcohol! Als je dagelijks drie of meer glazen alcohol drinkt, verlaag je daarmee je testosteronproductie aanzienlijk.

Tip 5 – Eet broccoli, bloemkool, kool en spruiten. Diindolylmethane is een plantaardige stof die indirect leidt tot een hogere testosteronactiviteit en zit vooral in kruisbloemige groenten.

Tip 6 – Slik vitamine B of haal dit uit je eigen voeding. Vitamine B zit in vlees, volkoren producten, aardappelen, groente, eieren, gevogelte, vis en noten. Alle B-vitaminen helpen bij mannen een te hoog gehalte aan oestrogeen te voorkomen. Een tekort aan B-vitaminen leidt tot verhoogde oestrogeenwaarden.

Tip 7 – Doe af en toe een leverreinigingskuur. De lever is een belangrijk orgaan met vele vitale functies.

Tip 8 – Ontspanningsoefeningen om je stress te beperken.

Tip 9 – Het vetpercentage omlaag brengen. Diepliggend buikvet of orgaanvet zet testosteron om in het vrouwelijk hormoon oestrogeen, dat vetopslag nog eens bevordert.

Tip 10 – krachttraining verhoogt de afgifte van testosteron. Na een krachttraining zuigen je spieren testosteron uit je bloedbaan. Je testosteronspiegel zakt dus en je hersenen reageren daarop door de afgifte van stuurhormonen als Gonadotrofine releasing hormoon, follikel stimulerend hormoon en luteïniserend hormoon op te schroeven.

In overleg met de huisarts kun je de volgende voedingssupplementen tot je nemen:

  • Zink
  • Acetyl-carnitine
  • Fosfatidylserine
  • Brandnetelwortel Extract
  • Mucuna pruriens
  • Ashwagandha
  • Magnesium
  • Cordyceps

Bronnen: Dokterdokter.nl, Inspanning- en sportfysiologie, De Hormoon factor, eigenkracht.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *