Periodisering Optimize Empowerment

Optimize Empowerment

Plan van aanpak

Het fundament van een sportprestatie is een solide trainingsopbouw. Periodisering is het systematisch toedienen van kracht- en conditionele prikkels tijdens de fitness-training. Voor een trainer/coach is het belangrijk om te weten wanneer en met welke intensiteit een trainingsprikkel kan worden toegediend. Het bevordert niet alleen de sportprestaties, maar het voorkomt ook blessures en overbelasting.

Een periodisering is een plan van een aantal maanden waarin de intensiteit en de omvang dusdanig zijn gedoseerd dat de prestaties verbeteren. Een periodisering kan een jaar zijn, waarin diverse fases (periodes) zijn opgesplitst. Elke periode heeft zijn eigen belastingsniveau en specifieke trainingstype zoals stabilisatie, kracht uithoudingsvermogen, hypertrofie, maximale kracht en het verbeteren van de uithoudingsvermogen (conditie). Het planmatig toedienen van trainingsprikkels is in de topsport de normaalste zaak van de wereld, maar in het reguliere fitness een ondergeschoven kindje. Het opstellen van een periodisering gaat verder dan alleen en trainingsschema opstellen. Vooral beginners en onervaren sporters zijn afhankelijk van de adviezen van een gecertificeerde trainer, maar zelfs voor een ervaren sporter is een periodisering niet weg te denken. Het “Optimize Empowerment” Trainingsprogramma maakt gebruik van een periodisering van 12 weken. Een perfecte start om een atletisch, topfit en slank uiterlijk te krijgen!

Let op! Dit trainingsprogramma is geschikt voor iedereen! Durf jij de uitdaging aan?

BE A CHAMPION!

De periodisering van het 12 weken trainingsprogramma genaamd “Optimize Empowerment” geeft je een goed overzicht van het programma in één oog opslag:

Periodiseringstabel 'Optimize Empowerment'

Periodiseringstabel “Optimize Empowerment”

Het is heel verstandig om het plan van aanpak te volgen. Wij hebben daarbij rekening gehouden met de opbouw, belasting en herstel. Zoals je ziet komt de stabilisatie-fase vaker terug in het programma, dit zijn herstel-trainingen. Bij Hypertrofie en vooral Maximale kracht is het raadzaam om gebruik te maken van een sportmaatje (spotter). Wil je meer weten over belasting en herstel bekijk dan het artikel over supercompensatie.



Be Slim and Healthy