Site Overlay

Het succesverhaal van Jesse van den Bovenkamp

Jesse van den Bovenkamp
Mijn gewicht is gezakt van 117 kilo aan het begin naar 92 kilo op dit moment. Het vetpercentage is gedaald van 31,5% naar 18,5%.

Het succes geheimHet begin van het succesverhaal

Heel eerlijk gezegd was ik zelf niet heel enthousiast om te beginnen aan Personal Training. Ik had al wel een keer een proefles gedaan en dat beviel goed, maar het leek me een te grote verandering in mijn dagelijks ritme om vast te leggen dat ik het voor een langere periode zou gaan doen. Dat die verandering noodzakelijk was, wilde ik toen nog niet echt aannemen. Met name mijn vriendin heeft me gestimuleerd om de Personal Training toch wél te doen, dus ik ben er aan begonnen.

Eerst volgde er een soort kennismakingsgesprek met Marcel, de personal trainer, waarin mijn huidige leefstijl qua sporten, eten en rusten onder de loep werd genomen. Ook kreeg ik qua eetpatroon gelijk al tips mee. Na dit gesprek zat ik er wel helemaal in, ik werd enthousiaster over het feit met een personal trainer te werken. Dat komt door het enthousiasme van Marcel zelf, en ook door het feit dat de trainingen afgestemd zouden worden op doelen die ik zelf zou gaan stellen. Daarnaast werd me duidelijk dat de verandering van levensstijl stapsgewijs zou gaan.

Voeding

Qua eten heb ik in het begin al een aantal dingen aangepakt. Zo dronk ik eerst per dag wel meerdere glazen frisdrank of limonade, en dat verving ik door water te drinken. Ook het eten van veel kaas en varkensvlees op brood stopte ik mee. Ik kocht rundvlees, waar niet al te veel E-nummers in zaten. Ik ging ook meer eieren eten. Later ben ik ook van het dagelijks brood eten afgestapt en heb ik dat vervangen door salades. Mijn ontbijt ging van 1 boterham met hagelslag naar een flinke bak yoghurt met banaan en muesli. Ik ging meer noten en fruit eten tussendoor. En op een gegeven moment ben ik niet alleen maar op calorieën gaan letten, maar ook op hoeveelheden voedingsstoffen: dus genoeg vetten, genoeg eiwitten, etc. Elke week hield ik bij wat ik at, en telkens gaf Marcel adviezen wat ik beter zou kunnen laten staan en wat een gezonder alternatief was.

Marcel maakte het heel duidelijk dat ik niet verplicht was om mijn voeding aan te passen, maar dat het uiteindelijke resultaat wel afhankelijk zou zijn van de mate waarin ik mijn leefstijl zou veranderen.

Sporten

Het voedingspatroon werd dus stapsgewijs veranderd, en zo ging dat ook met het sporten. Ik sportte niet heel veel. 1 x in de week zwemmen en af en toe naar de sportschool, maar eigenlijk heb ik daar nooit het maximale eruit gehaald. Na een eerste keer trainen met Marcel, wist hij ook beter waar mijn uitdagingen en mijn beperkingen lagen. Met die informatie heeft hij in de eerste instantie een programma op maat opgesteld, waarmee ik goed uit de voeten kon, maar die ook richting mijn doelen zouden werken: 9 kilo kwijtraken, minder vetpercentage, minder buikomvang, betere houding en sterk genoeg worden om 5x op te kunnen drukken.

Het sporten met Marcel ging echt op maat, want als ik een oefening ‘aankon’, werd het niveau of het gewicht gelijk opgeschroefd. Dat was ook nieuw voor mij: steeds tot het uiterste gaan. Ik ben van nature veel voorzichtiger. Marcel maakte me duidelijk dat je pas echt effectief bezig bent als je je grenzen opzoekt. Daarnaast heb ik veel soorten oefeningen gedaan waar ik zelf nooit aan begonnen was, omdat ik ze eenvoudigweg niet kende of omdat ze me te lastig leken.

De oefeningen varieerden van krachtoefeningen tot het trainen van uithoudingsvermogen en stabilisatie. Omdat mijn houding niet goed was, heeft Marcel daar ook een aandachtspunt van gemaakt. Zo kreeg ik rek- en strek oefeningen voor mijn rug- en nekspieren om zo te proberen mijn gebogen houding wat rechter te krijgen. Dat is een heel eind gelukt, maar het blijft een aandachtspunt en het vergt onderhoud. Het sporten draaide dus niet alleen maar om vetverlies of spieropbouw, maar ook om stabieler en met een rechtere houding door het leven te gaan.

Na een aantal weken met dit programma, waarin de gewichten en het niveau steeds werden opgevoerd, was er een goede basis gelegd. De houding werd beter, ik had meer stabilisatie en qua gewicht en vetpercentage ging het hartstikke goed. Om met name nog te werken aan het opbouwen van spiermassa, zijn we overgestapt op het Optimize Empowerment programma dat Marcel heeft ontwikkeld. Hierin staat per week duidelijk aangegeven wat de bedoeling is en wat de effecten ervan zijn. Toen op een gegeven moment de personal training sessies afgelopen waren, ben ik zelf verder gegaan met dit programma, omdat ik er goede resultaten mee boekte en omdat het een duidelijk en gevarieerd programma is. Ook binnen dit programma bereken je steeds je energiebehoeftes, zodat je ook individueel toch een trainingsprogramma op maat kunt volgen.

Het succesverhaal van Jesse van den Bovenkamp

Motivatie

De personal training en het trainen volgens het schema van Optimize Empowerment hebben mij geen windeieren gelegd. Mijn gewicht is gezakt van 117 kilo aan het begin naar 92 kilo op dit moment. Het vetpercentage is gedaald van 31,5% naar 18,5%. Mijn buikomvang is dusdanig afgenomen dat ik een compleet nieuwe garderobe aan moe(s)t schaffen. Mijn houding is een stuk beter, hoewel ik er wel bewust op moet letten nog. Ik kan inmiddels ook een paar keer opdrukken (op de grond), en dat is me nog nooit gelukt. Ik ben dus dolgelukkig met deze resultaten!

In het begin hielp het enorm dat ik vaste trainingstijden had en elke week een voedingsdagboek moest bijhouden. Hiermee bleef ik gedisciplineerd bezig. Op een gegeven moment ontstaat dan steeds meer gewenning aan deze nieuwe leefstijl. Vervolgens blijkt dat je geode resultaten boekt dankzij die discipline, en zeker ook dankzij het trainingsprogramma op maat. Als je elke week de voortgang bijhoudt en het is dan aantoonbaar dat het praktisch elke week beter gaat dan de week ervoor, motiveert dat enorm. Daarnaast kreeg ik in de loop van de tijd van steeds meer (bekende, maar ook onbekende) mensen te horen dat ze vonden dat ik er steeds beter uitzag en dat ik goed bezig was. Dat is natuurlijk goed voor je ego, maar het voedt ook de wil om er nog verder aan te werken.

De persoonlijke benadering van Marcel vond ik ook heel prettig. Dat hield niet alleen in dat het trainingsprogramma en de voedingstips afgestemd waren op mijn situatie, maar ook dat hij via WhatsApp regelmatig contact onderhield om te vragen hoe het ging, en of ik al gesport had die dag, etc. Als je het zelf qua motivatie dan even moeilijk had, hielp dat je er wel doorheen.

Conclusie

Ik heb veel geleerd over bewegen, rust en met name ook voeding. Ik ben niet op dieet, maar ik heb echt mijn voedingspatroon omgegooid. Daarvan pluk ik nu nog steeds de vruchten, dus ik ben Marcel heel erg dankbaar dat hij me hierbij begeleid heeft.

Qua sporten heb ik veel verschillende soorten oefeningen geleerd, en ik heb met name geleerd dat je je grenzen op moet zoeken, om zo het maximale resultaat te boeken.

Het Optimize Empowerment programma is pittig, maar goed vol te houden vanwege het resultaat dat je erdoor boekt, en ook omdat het een gevarieerd programma is, waardoor het uitdagend en leuk blijft om te doen. Ik kan er ook zelfstandig goed mee uit de voeten, dus wat dat betreft is het ideaal.

Kortom, er moest ‘even’ een knop om bij mij, maar dat heeft Marcel meer dan voor elkaar gekregen. Zonder personal training en zonder de expertise van Marcel was me dit nooit zo ontzettend goed gelukt. Ik kan het iedereen aanraden!

Geschreven door: Jesse van den Bovenkamp

3 2 Stemmen
Artikelbeoordeling
Abonneer
Abonneren op
guest
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
0
Ik wissel graag van gedachten, geef alsjeblieft commentaar.x
()
x