Het sprookje van de vetverbrandingszone

Geloof jij in nog sprookjes?

De meesten mensen denken dat bij lage tot matige inspanning het lichaam meer vet verbrandt, maar is dat ook echt zo…

Bij lage tot matige inspanning verbruikt je lichaam ongeveer 50 tot 60 procent van de calorieën uit vet. De rest van de calorieën zijn afkomstig uit koolhydraten en in sommige gevallen uit eiwitten. Tijdens hoge inspanning verbruikt je lichaam 15 tot 30 procent van de calorieën uit vet.

De hoeveelheid totale aantal calorieën die je verbruikt bij zware inspanning is hoger. Dat betekent dat in sommige gevallen het totale aantal calorieën uit vet hoger is tijdens een zware inspanning dan bij lage of matige inspanning.

Vetverbrandingszone

Op de meeste cardio machines staat een grafiek waar op twee hartslag trainingszones worden aangegeven: De vetverbrandingszone en de cardio zone. De hartslag van de vetverbrandingszone valt tussen de 50 tot 70 procent van de maximale hartslag, terwijl de cardio zone ongeveer 70 procent aangeeft.  We weten dat bij lage inspanning en veel zuurstof vet wordt verbrand. En we weten dat bij hoge inspanning meer calorieën worden verbrand, voornamelijk koolhydraten. Maar dit zorgt er in de praktijk niet voor dat er meer vet wordt verbrand en we dus bij lage inspanning meer zouden moeten afslanken.

Klik hier voor meer informatie over verantwoord afvallen

Calorieverbruik en het sprookje van de vetverbrandingszone

Een man van 68 kg verbrandt ongeveer 130 calorieën gedurende 30 minuten lopen met een snelheid van 4,8 km per uur. Deze man traint in de vetverbrandende zone. Dat betekent dat ongeveer 50 procent van zijn totale calorieën afkomstig is uit vet, dat is ongeveer 65 calorieën.

Als hij gedurende 30 minuten hardloopt op een snelheid van 14 km per uur, zou hij in totaal ongeveer 440 calorieën verbranden. Ongeveer 25 procent van zijn calorieën uit vet, dat is 110 calorieën. Dat betekent dat je tijdens hoge inspanning meer vet verbrandt.

We kunnen dus aannemen dat sporten op een lage tot matige inspanning een vorm van “tijdverspilling” is voor het verbranden van vet.

EPOC (Excess Postexercise Oxygen Consumtion)

Het lichaam heeft na het sporten meer zuurstof nodig, deze fysiologische aanpassing heet EPOC.  Als je de oefening in de vetverbranding zone uitvoert, verbrandt je minder calorieën dan iemand die gebruik maakt van een hogere inspanning. Hoe zwaarder te inspanning, hoe hoger de zuurstofschuld. Het lichaam moet na de training langer herstellen.

Tijdens EPOC is je stofwisseling gedurende twee tot zes uur na het sporten verhoogd. Je verbrandt na een hoge inspanning ongeveer tussen de 100 tot 300 extra calorieën. EPOC vindt plaats tijdens de rust, in de herstel fase na de training. In onderstaande afbeelding wordt dit aangegeven tussen de End exercise en End recovery.

Excess Postexercise Oxygen Consumtion

Foto: indiana.edu

De mate van een grotere naverbranding is onder andere afhankelijk van:

  • Trainingscomponenten
  • Overload
  • Leeftijd
  • Gewicht
  • Conditie
  • Getraindheid

Advies van Body Empowerment

Sporten bij lage tot matige inspanning in de vetverbrandingszone is ideaal voor diegenen die beginnen met sporten, herstellende zijn van blessures of moeten herstellen van een zware inspanning (training). Sporten op hoge inspanning vergt sportervaring. Body Empowerment adviseert om deze vorm van training onder begeleiding uit te voeren van een deskundige. Vaak kunnen ze je bij een fitnessclub hier voldoende over vertellen.

Conclusie:

Het sprookje van de vetverbrandingszone is waar.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *