Groeihormoon

Het groeihormoon is een natuurlijk hormoon dat de groei van alle lichaamsweefsels en organen stimuleert. Het groeihormoon wordt geproduceerd door de hypofyse in de hersenen. Belangrijke functies voor sporters zijn:

  • Het verhogen van de eiwitsynthese (het aanmaken van eiwitten);
  • Verhoogt de mobilisatie van vetten en gebruik van vetten als energiebron;
  • Stimuleert de afname in lichaamsvet;
  • Afname van de snelheid van koolhydraten;
  • Het stimuleren van de botgroei (zolang de groeischijven niet gesloten zijn);
  • Verhoging van de bloedglucosespiegels;
  • Het verbeteren van het herstel.

Het stimuleren van het groeihormoon

Het stimuleren van het groeihormoon kan door het eten van meer eiwitten. Krachttraining zorgt voor meer aanmaak van groeihormoon. Te veel en te lang trainen zorgt voor een afname van het groeihormoon en stimuleert de aanmaak van cortisol (stresshormoon). Heb je veel last van stress, dan is het verstandig om de volgende dingen in het trainingsprogramma toe te passen:

  • Ontspanningsoefeningen;
  • Kort maar intensief trainen;
  • Minder suiker en koolhydraten eten;
  • Voldoende gezonde vetten eten.

Slapen speelt een belangrijke rol bij de afgifte van groeihormoon

Eet minder suikers en geen koolhydraten voor het slapen gaan. Slapen speelt een belangrijke rol bij de afgifte van groeihormonen. Ga na zware trainingsdagen op tijd naar bed voor optimaal herstel! Tijdens “Optimize Empowerment” gaat het lichaam vragen om te gaan slapen. Dit komt door de intensieve trainingen, luister dus goed naar het lichaam.

In overleg met de huisarts kan je de volgende voedingssupplementen tot je nemen:

  • Arginine
  • Ornithine
  • Whey eiwit
  • Citrulline
  • CDP-choline
  • GABA
  • Melatonine
  • St. Janskruid
  • Glycine
  • Glutamine
  • Ginkgo Biloba (tegen stress)

Bronnen: Inspannings- en sportfysiologie, Wikipedia, De Hormoon Factor

Optimize Empowerment